2010. szeptember 20., hétfő

VIZUÁLIS ÉS NYELVI KOMMUNIKÁCIÓ

Minden előadás 1 tétel anyagát fogja képezni, mejnek alapja 1-1 könyv (ajánlott irodalom)
Szóbeli vizsga: 15 perc felkészülés 10 perc beszéd, 5 perc beszélgetés (január)

Lehetséges megközelítések: 
* elemzőkészség fejlesztése
* látás pszcihológiai értelmezése
* médiumismeret stb.

Az itt képviselt álláspont: a kultúra azon szeletének tudományos igényű tanulmányozása amely vizuálisan (is) befogadható.

Mi a kultúra?
A kultúra a világtörténés értelmetlen végtelenségének az ember álláspontjáról értelemmel és jelentéssel felruházott véges szelete (Max Weber)  
(..."ez az esemény azért fontos mert".. vagyis jelentést adunk neki amit mások elfogadnak)
A definíció előnye, hogy elég tág.
* nem von éles határt a magaskultúra és a tömegkuultúra közé
* az értelemadás/értelemképzést állítja a középpontba. 
(.."aki nem igazodik az távozhat".. --» kirekesztés)

Mi a tudomány: 
Valami ami elméleteket gyárt a világról (társadalomtudomány, közgazdaság stb.) és azt ütközetei a valósággal.

Elmélet és valóság lehetséges viszonyai
* ideális esetben ha egy elmélet ütközik a valósággal (értsd: tapasztalatokkal) akor az elmélet elbukott (pl: 1905 Relativitás elméete: Newtoniak mindenáron tagadták)
* kevésbé ideális esetben ha egyelmélet ütközik a valósággal akkor 
a, fejleszti önmagát
b, értelmezi magát a valósággal
Az elméletek poliferációja a z elméletek száma (a kutatással foglalkozók számával együtt) növekszik, ezért versengő elméletek alakulnak ki.
Ugyanazon esemény leírását és értelmezését célozva.
A kurzus során az elméletek némelyikét vizsgáljuk meg.

Vetített képek:
1.
World Trade Center - CNN news kép
Mi célból történt? Mi volt a szándéka stb. Ez nem tudományos.
Történész számára érthető, de a tudomány nem sirat de megmagyaráz mi volt a cél és mi volt az ok. Vagyis nem ad választ, de megmondja miért történt. 
2.
Micimackós komik - serésinfluenza, malacka kierkesztése. 
A kép értelmezéséhez kódokat, jeleket kell ismernünk pl: műtősmaszk, ami a korházi jelrendszer része. 
a kép jelentése független a befogadótól. Meg kell fejteni a jelentést.
* szemiotika (divatelméletet alkottk)
*ideolódia kritika
3.
Reklámfotó: Bomba csirke Zalabaromfi reklám.
Szó szerint vée nem vicces, átvitt értelemben is kínos (ez férfiuralmi ideológia)
4.
II. Világháborús áldozatokat mutató fotó. (Katyini mészárlás)
Elsőre az jut indenki eszébe a németek tehették. 
Mivel a 20.századi ember intelligens. Hogy jöhetett ez létre?
Az információ feldolgozásmódjukkal volt probléma ami az oktatási modellben alapult:
Ne kérdpjelezze meg a dolgokat.
A fotó a Lengyel magasrangú tisztek, és értelmiségiek kivégzése után készült.
A németek találták meg a sírokat, , de a szovjetek a németekre mutogattak, és a már működő sokszorosító technikák segítségével, ezt az információt juttatták el a tömegekhez.
5.
Madonna- Material girl fotó
Mai koncertjeiből is érződik: ez a nő munkamániás. / létrehozta magát mint terméket. 
Ő bizonyos vágyak kitöltésének az eszköze.
Szexszimbólum mert a társadalom mindenkitől ezt követeli meg.
6.
Filmrészlet fotó/Hitchcock - A hátsó ablak c. filjéből
A feministák H.-ot szexistának tartják, 
Fontos mondata a filmnek, mokor a nő legugolva a törött lábú főszereplő mellé és mondja:
"Akkor mutasd meg mi mit jelent"
7.
FF fotó egy hólapátról (Duchamp) Előre a törött kar felé címmel. 
Ha Duchamp azt mondja ez műalkotás, akkor az miért az? --» Mert Duchamp azt állítja, és mások ezt elfogadták.
Azért van erre szükség, mert különben sokmindent ki kéne szűrni 
8. 
EVERYTHING IS PURGED FROM THIS PAINTING BUT ART, NO IDEAS HAVE ENTERED THIS WORK.
lényege, hogy nem fest a művész semmit, nehogy valaki belemagyarázzon valamit. 
Már olyan sok irányzat van, hogy már nincs mi ellen lázadni.


IDEGEN SZAVAK: 
poliferáció: burjánzás
szemiotika:

Házi feladat:
Alfred Hitchcock - A hátsó ablak (csak ajánlott)

Nincsenek megjegyzések: